Wybór pomiędzy kostką brukową a żywicą epoksydową dla podłogi garażowej: kompletny przegląd

Wybór pomiędzy kostką brukową a żywicą epoksydową dla podłogi garażowej: kompletny przegląd

Użycie kostki brukowej jako podłoża w garażu jest ekonomicznym rozwiązaniem, które oferuje pełną odporność na wszystkie typy uszkodzeń spowodowanych zmianami temperatury i ruchami gruntu. Instalacja kostki brukowej obejmuje kilka istotnych etapów.

Pierwszym z tych etapów jest korytowanie, które polega na wydrążeniu gruntu na głębokość od 30 do 40 cm od projektowanej wysokości podłogi. Jest to niezbędne, aby zapewnić równość dna wykopu, co z kolei zwiększa stabilność kolejnych warstw. Po korytowaniu następuje ułożenie podbudowy zwykle wykonanej z pospółki lub tłucznia drogowego o grubości 10-15 cm. Właśnie ta warstwa pełni funkcję stabilizującą i drenażującą.

W sytuacji, gdy nawierzchnia ma być układana na nadmiernie nawilżonych gruntach gliniastych, warto zaopatrzyć się w geowłókninę przed ułożeniem podbudowy. Działa ona jako bariera zapobiegająca mieszaniu się pospółki lub tłucznia z gruntem. Kolejnym krokiem jest równomierne ułożenie kostki brukowej i stabilizacja podłoża za pomocą warstwy podkładowej, która zazwyczaj składa się z suchego piasku zmieszanego z cementem. Po nasypaniu warstwy piasku o grubości około 10 cm, rozsypuje się cement – 1 worek na około 5 m2 powierzchni, a potem miesza łopatą lub grabiami.

Następnie następuje układanie kostki brukowej, gdzie każda pojedyncza kostka jest układana ciasno, bazując na już wcześniej ułożonym fragmencie. W przypadku jednolitego wzoru, kostki można układać w dowolnym kierunku, choć specjalne cięcie może być konieczne dla krańcowych elementów nawierzchni. Po pokryciu całej powierzchni kostką brukową, wykorzystuje się wibrator powierzchniowy z gumową nakładką ochronną do zagęszczenia elementów do podłoża. Ostatecznym etapem jest rozsypanie drobnego piasku na powierzchni, który przez wniknięcie w szczeliny, zaklinowuje kostki między sobą.

Po wykonaniu tych czynności i po spłukaniu resztek piasku, nawierzchnia jest gotowa do użytku. Warto jednak pamiętać, że można ją dodatkowo zabezpieczyć impregnatem, który zmniejsza jej chłonność, co ułatwia utrzymanie czystości i ożywia kolor.

Z drugiej strony, garażowa podłoga pokryta żywicą epoksydową może okazać się bardziej wytrzymała na pęknięcia czy odpryski. Podłogi te mogą być wykonane z żywic epoksydowych lub poliestrowych, zawierających różne dodatki uszlachetniające, pigmenty i wypełniacze. Grubość powłoki warstwy żywicznej jest zależna od wymagań – może ona wynosić 0,5-1 mm dla powłok cienkowarstwowych lub 1-5 mm dla powłok grubowarstwowych.

Przygotowanie podłoża pod taką powłokę wymaga specjalnej uwagi. Należy szczególnie zwrócić uwagę na wilgotność betonowego podłoża – nie powinna ona przekraczać 4%. Technika aplikacji jest również uzależniona od grubości nakładanej warstwy powłokowej. Na małych powierzchniach powłokę podłogową nanosi się pędzlem lub natryskiem hydrodynamicznym bezpośrednio na podłoże. W przypadku malowania wielobarwnego, ostatnią warstwę stanowi bezbarwna żywica.