Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat biopaliw: produkcja, zalety i wady
Stosowanie biopaliw, czyli paliw uzyskanych z roślin, umożliwia redukcję importu i konsumpcji ropy. Zgodnie z ustawą z 2 października 2003 roku o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199 poz.1934), istnieje obowiązek dodawania składników biologicznych do paliw.
Biodiesel to olej napędowy składający się lub mieszany z estrami metylowymi. Surowcem do produkcji tego typu biopaliwa, inaczej zwanych estrami metylowymi kwasów tłuszczowych (RME), są tłuszcze roślinne – kompleks estrów różnorodnych kwasów tłuszczowych i glicerolu (gliceryny).
Oleje tłoczone z roślin oleistych różnią się od siebie procentowym udziałem estrów glicerynowych, nazywanych również glicerydami. W Polsce najpopularniejszą rośliną oleistą jest rzepak, stąd olej tłoczony z jego nasion jest głównym surowcem wykorzystywanym do produkcji biodiesla przeznaczonego do silników wysokoprężnych. Chemicznie jest on mieszanką estrów metylowych kwasów tłuszczowych.
Reakcja estrowa (alkoholiza) oleju rzepakowego wywoływana jest przez metanol (alkohol metylowy) w obecności katalizatora, którym może być wodorotlenek potasu (KOH) lub wodorotlenek sodu (Na OH).
Typy biodiesla obejmują między innymi paliwo do silników wysokoprężnych, tzw. B100 – czysty biodiesel (100% FAME, ester metylowy jako niezależne paliwo) oraz paliwo zawierające biologiczny składnik w postaci estrów metylowych (lub etylowych) kwasów tłuszczowych. Najczęściej stosowane są odmiany paliwa biodiesel typu B20 (20% biodiesla i 80% oleju napędowego) i B80 (80% biodiesla i 20% oleju napędowego), choć występują też mieszanki estrów i oleju napędowego w innych proporcjach.
Bioetanol to etanol produkowany z biomasy i/lub biodegradowalnych części odpadów (np. zboża, ziemniaki, buraki, słoma, drewno, rośliny trawiaste) i stosowany jako paliwo. Biokomponenty to składniki płynnych paliw silnikowych otrzymywane z biomasy lub innych surowców odnawialnych. Biomasa to substancje stałe lub ciekłe pochodzenia rolniczego lub zwierzęcego, które ulegają biodegradacji.
Do zalet stosowania biopaliw należy nie tylko korzystny wpływ na środowisko naturalne, ale także niższa cena w porównaniu do tradycyjnego diesla – różnica wynosi od 6 do 15 groszy za litr. Wielu kierowców, którzy zdecydowali się przetestować biopaliwa, twierdzi, że nie szkodzą one silnikom ich samochodów. Biodiesel może być stosowany nawet w najnowocześniejszych samochodach z systemem common rail.
Wśród słabych stron stosowania biopaliw można wymienić problem z ich użyciem zimą – są gęstsze od tradycyjnego oleju napędowego i wymagają podgrzewania lub dodatków. Dodatkowo, biopaliwa nie są łatwo dostępne – w Polsce punktów sprzedaży jest niewiele. Najczęściej dostępna jest odmiana biodiesla B100.